Informació
Autoritzacions per a representació i apoderaments
De conformitat amb el art. 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, els interessats amb capacitat d'obrar podran actuar per mitjà de representant, entenent-se amb aquest les actuacions administratives, excepte manifestació expressa en contra de l'interessat.
Així mateix, les persones físiques amb capacitat d'obrar i les persones jurídiques, sempre que estigui previst en els seus Estatuts, podran actuar en representació d'altres davant les Administracions Públiques.
Els mitjans a través dels quals es pot acreditar aquesta representació, segons l'art. 32 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, són, entre uns altres:
-
Mitjançant apoderament apud acta efectuat per compareixença personal en les oficines d'assistència en matèria de registres o compareixença electrònica a la corresponent seu electrònica o seu electrònica associada.
-
Mitjançant acreditació de la seva inscripció en el registre electrònic d'apoderaments de l'Administració Pública competent o en els seus registres particulars d'apoderaments.
-
Mitjançant un certificat electrònic qualificat de representant.
-
Mitjançant document públic la matriu del qual consti en un arxiu notarial o d'una inscripció practicada en un registre mercantil.
L'Administració General de l'Estat, les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals disposaran d'un registre electrònic general d'apoderaments, en el qual hauran d'inscriure's, almenys, els de caràcter general atorgats apud acta, presencial o electrònicament, per qui ostenti la condició d'interessat en un procediment administratiu a favor de representant, per actuar en el seu nom davant les Administracions Públiques. També haurà de constar la validació realitzada del poder.
En l'àmbit estatal, aquest registre serà el Registre Electrònic d’Apoderaments de l'Administració General de l'Estat (REA). La inscripció d'un apoderament en el REA pot fer-la tant una persona poderdant com una persona apoderada, siguin persones físiques o persones jurídiques. En aquest últim cas, estan obligades a comparèixer electrònicament amb certificat electrònic de representant.
Hi ha tres classes d'apoderaments que es poden inscriure en el REA-AGE:
-
Tipus a: apoderament general per a qualsevol actuació administrativa davant qualsevol Administració Pública.
-
Tipus b: apoderament general per a una Administració i els seus Organismes Públics o davant d’un organisme públic o entitat.
-
Tipus c: apoderament per a determinats tràmits.
Més informació:
Calmi Punt Accés General - Registre Electrònic d'Apoderaments (REVA)
L'adhesió del Ministeri al Registre Electrònic d'Apoderament i la incorporació al catàleg de tràmits i actuacions per mitjans electrònics pels quals serà vàlida la representació incorporada a aquest registre, es va dur a terme mitjançant Resolució de 28 de desembre de 2015, de la Sotssecretaria.
Identificació i signatura electrònica
Els sistemes d'identificació i de signatura admesos per les administracions públiques són els relacionats en els articles 9 i 10 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Així mateix, l'article 12.2 de la llei esmentada i l'article 30 del Reial Decret 203/2021, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, recullen la identificació o la signatura electrònica de les persones interessades mitjançant personal funcionari públic habilitat. Més informació en el Registre de Funcionaris Habilitats
Per obtenir informació sobre certificats d'identificació i de signatura electrònica consulti Certificació Espanyola (CERES) de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT). Una entitat Pública de Certificació que permet autenticar i garantir la confidencialitat de les comunicacions entre ciutadans, empreses o altres institucions i les administracions públiques a través de les xarxes obertes de comunicació.
Podeu verificar la validesa del certificat de la seu electrònica central d'aquest ministeri, directament i gratuïta, a través de la plataforma VALIDe.
La signatura electrònica d'aquest ministeri és conforme a la política establerta a l'Administració General de l'Estat, aprovada mitjançant Resolució de 29 de novembre de 2012, de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques.
Pendiente contenido.
Registre electrònic
El Ministeri d'Hisenda utilitza el Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat (REG-AGE), que permet la recepció i remissió de sol·licituds, escrits i comunicacions relatius al seu àmbit, de conformitat amb el previst en Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
Conforme a l'art. 37 els organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents de cada Administració podran disposar del seu propi registre electrònic plenament interoperable i interconnectat amb el Registre Electrònic General de l'Administració a la qual estiguin vinculats o de la qual depenguin. En el Ministeri d'Hisenda existeixen altres Registres Electrònics titularitat dels seus Organismes Públics, com el de l'AEAT o el de l’FNMT.
Consulta de seients registrals:
Des del servei electrònic de registre accessible des de la seu electrònica del Punt d'Accés General, l'interessat podrà consultar els seus seients registrals realitzats en el REG-AGE mitjançant l'accés a Carpeta ciutadana, que contindrà, almenys:
-
L'estat de les presentacions.
-
El rebut dels seients registrals
-
Els documents adjunts corresponents al seient registral.
Normativa relativa al Registre Electrònic:
El Reial decret 203/2021 , de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, recull, en el seu article 11 i), com a contingut mínim a la disposició de les persones interessades, la normativa reguladora del Registre al que s'accedeixi a través de la seu electrònica.
L'article 38 del citat Reial decret regula el Registre Electrònic Central de l'Administració General de l'Estat i estableix la naturalesa i funcionament d'aquest Registre, complint la funció de fer el seient de tot document que sigui presentat o que es rebi en qualsevol òrgan administratiu de l'Administració General de l'Estat.
Per la seva banda, l'Ordre PCM/1382/2021, de 9 de desembre, per la qual es regula el Registre Electrònic General en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat té com a fi els requisits i condicions del funcionament del REG-AGE.
El REG-AGE admetrà:
-
Documents electrònics normalitzats corresponents als serveis, procediments i tràmits que s'especifiquin conforme al que es disposa en la norma de creació del registre, emplenats d'acord amb formats preestablerts. En el Ministeri d'hisenda existeixen formulari normalitzats per tramitar recursos i reclamacions, queixes i suggeriments i recursos econòmics- administratius, entre uns altres.
-
Qualsevol sol·licitud, escrit o comunicació diferent dels esmentats en el paràgraf anterior dirigit a qualsevol Administració Pública.
D'acord amb l'article 16.8 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, no es tindran per presentats en el registre aquells documents i informació el règim especial de la qual estableixi una altra forma de presentació. En aquests supòsits, l'òrgan administratiu competent per a la tramitació del procediment comunicarà aquesta circumstància a l'interessat i informarà dels requisits exigits per la legislació específica aplicable.
Calendari de dies inhàbils
Calendari oficial
A efectes de còmput de terminis, l’article 30.7 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, disposa que l'Administració General de l'Estat, amb subjecció al calendari laboral oficial, ha de fixar, en el seu àmbit, el dels dies inhàbils. Com a novetat, l'article 30.2 de la dita llei exclou del còmput els dissabtes.
En compliment de l'establert en els articles esmentats, la Resolució de 16 de desembre de 2024, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública va establir el calendari de dies inhàbils per 2025, que pugues també descarregar, en format calendari per a la seva impressió, en el Punt d'Accés General.
Calendari de dies inhàbils de l'AGE, anys anteriors:
Fecha y hora oficial
El artículo 31.2 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas señala que el registro electrónico de cada Administración u Organismo se regirá a efectos de cómputo de los plazos, por la fecha y hora oficial de la sede electrónica de acceso, que deberá contar con las medidas de seguridad necesarias para garantizar su integridad y figurar de modo accesible y visible.
Asimismo, el artículo 11.1 f) del Real Decreto 203/2021, de 30 de marzo, establece que las sedes electrónicas indicarán la fecha y hora oficial a los efectos previstos en el párrafo anterior.
Por último, el artículo 15.2 del Real Decreto 4/2010, de 8 de enero, por el que se regula el Esquema Nacional de Interoperabilidad en el ámbito de la Administración Electrónica señala que la sincronización de la fecha y la hora se realizará con el Real Instituto y Observatorio de la Armada (en adelante, ROA), de conformidad con lo previsto sobre la hora legal en el Real Decreto 1308/1992, de 23 de octubre.
En cumplimiento de estas disposiciones se ofrece la fecha y hora oficial de esta Sede Electrónica Central, que se muestra de forma visible y permanentemente actualizada en la cabecera de este sitio web. Si se produjera algún error en la consulta al ROA, el reloj mostrará la hora del servidor de este sitio web hasta la nueva consulta al ROA.
Notificacions electròniques
Les notificacions de les resolucions i actes administratius es regulen en els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
-
Les notificacions es realitzaran preferentment a través de mitjans electrònics.
-
No obstant això, les persones físiques podran triar a tot moment si es comuniquen amb les Administracions Públiques per a l'exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, tret que estiguin obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques.
-
Estaran obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, segons es detalla en l'article 14, punt 2 de la llei, entre uns altres, les persones jurídica, les entitats sense personalitat jurídica o els empleats de les Administracions Públiques.
-
Reglamentàriament les Administracions podran establir l'obligació de realitzar electrònicament les notificacions per determinats procediments o per a certs col·lectius de persones físiques que, a causa de la seva capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius, quedi acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.
Addicionalment, es podrà facilitar un dispositiu electrònic i/o una adreça de correu electrònic que serviran per a l'enviament d'avisos que tindran mer caràcter informatiu.
Els sistemes previstos per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre per a les notificacions per mitjans electrònics són mitjançant compareixença a la seu electrònica de l'Administració o Organisme actuante, a través de l'adreça electrònica habilitada única (DEHú) o mitjançant tots dos sistemes, segons disposi cada Administració o Organisme.
De la mateixa manera, es podrà accedir a les notificacions des del Punt d'Accés General electrònic de l'Administració, que funcionarà com un portal d'accés. A més, podran realitzar la consulta de les seves notificacions a través de La meva Carpeta Ciutadana.
Totes les notificacions que es practiquin en paper s’han de posar a la disposició de la persona interessada a la seu electrònica de l'Administració o l’Organisme actuant perquè així pugui accedir al seu contingut quan vulgui. En el moment d'accedir al contingut de la notificació a la seu electrònica, s'ha d’oferir la possibilitat que la resta de notificacions es facin a través de mitjans electrònics, si ho vol així.
Verificació de Documents Electrònicos
L'article 21 del RD 203/2021 de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, estableix que d'acord amb el previst en l'article 42.b) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, les Administracions Públiques podran utilitzar sistemes de codi segur/segur de verificació de documents en el desenvolupament d'actuacions automatitzades i que ha de permetre's en tot caso la comprovació de la integritat del document a la seu electrònica o seu electrònica associada corresponent mitjançant un procediment de verificació directe i gratuït per a les persones interessades.
L'article 11.2.f) del mateix Reial decret 203/2021 indica que a les seus electròniques es disposarà d'un servei de comprovació de l'autenticitat i integritat dels documents emesos pels òrgans, organismes públics o entitats de dret públic compresos en l'àmbit de la seu electrònica, que hagin estat signats per qualsevol dels sistemes de signatura conformes a la Llei 40/2015, 1 d'octubre, i pels quals s'hagi generat un codi segur/segur de verificació.
Per tant, els centres i organismes que comptin amb un sistema de comprovació dels CSV dels seus documents hauran de tenir-ho accessible des de les seves respectives seus.
El Ministeri d'Hisenda disposa de diferents sistemes de verificació de documents electrònics per mitjà de codis segurs/segurs de verificació. En funció de l'òrgan que hagi emès aquest document haurà d'accedir al sistema de verificació que permeti la seva comprovació.
A través d'aquests sistemes es pot accedir a un document emmagatzemat per un òrgan administratiu, descarregar-se un document electrònic i garantir la integritat i autenticitat dels documents electrònics emesos mitjançant l'acaro del document amb l'original.
La Seu Electrònica Central disposa d'aquest apartat específic per informar i donar accés a tots els sistemes de comprovació de CSV del Ministeri, d'acord amb la seva funció de ser la seu integradora i d'accés a tots els procediments i serveis del Departament.
Es relacionen a continuació els sistemes de comprovació amb els quals explica aquest Ministeri:
-
Consorci Zona Franca Vigo: La validació de documents signats electrònicament amb CSV pel consorci es realitza en el Portasignatures General de l'Estat.
-
Direcció general de Patrimoni de l'Estat (Plataforma Contractació): Permet verificar els documents electrònics generats per la Plataforma de Contractació del Sector Públic en l'àmbit dels processos licitació electrònica (remissió d'ofertes per mitjans electrònics).
-
Direcció general de Racionalització i Centralització de la Contractació- Connecta Centralització: permet verificar els documents electrònics generats per l'aplicació Connecta-Centralització en l'àmbit de la gestió dels contractes basats en acords marc del sistema estatal de contractació centralitzada.
-
Institut d'Estudis Fiscals: Els documents amb CSV es generen en una aplicació de Gestió de Formació (diplomes i certificats d'alumnes i professors), i s'emmagatzemen en una carpeta del portal del IEF. Els CSV es generen de forma aleatòria, es garanteix que són únics i es relacionen amb el document mitjançant una Bbdd.en la web existeix una pàgina que en introduir el CSV, permet visualitzar el document: https://www.ief.es/validardocumento/validardocumento.vbhtml
-
Seu Electrònica del PAG: El Codi Segur/Segur de Verificació (CSV) garanteix, mitjançant l'acaro a la Seu electrònica del Punt d'Accés General, la integritat del document (article 42 de la llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic). En aquest apartat podràs recuperar documents facilitats per l'Administració Pública a través del Codi Segur/Segur de Verificació.Aquí podràs acarar i accedir a documents generats a la Carpeta Ciutadana, l'Agència Tributària i d'altres organismes de les administracions públiques que pots consultar en la secció de més informació sobri acaro de documents per CSV.
-
Inspecció General: L'aplicació de Queixes i Suggeriments permet la descàrrega del justificant del Registre electrònic generat per GEISER i pot validar el document electrònic en https://sede.administracionespublicas.gob.es/valida
-
Agència Tributària: La informació bàsica sobre el tema dels CSV i l'acaro en l'Agència Tributària es recull en la Resolució de 4 de febrer de 2011, de la Presidència de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, sobre ús de codi segur/segur de verificació i per la qual es creen segells electrònics de l'organisme. Bàsicament, els CSV es generen de forma aleatòria, es garanteix que són únics i s'acaren contra el Catàleg, del que es garanteix la seva inalterabilitat. En l'Agència Tributària tenim situat l'acaro en Seu i a més un Web Service que permet acarar (retorna el document donat el CSV del mateix). "